HOBBYCHEF, Gastroblog, Gasztroblog, Gastroblogger, Gasztroblogger, Gastronomia, Gasztronómia, Kulinaria, Kulinária, recepies, recept

2011. július 29., péntek

Egészséges ételek? Egészséges táplálkozás? Egészséges életmód?

Egészséges ételek? Egészséges táplálkozás?

Egészséges életmód?

Életem folyamán sok finomságot ettem, ittam. A világ számos országának a konyháját megkóstoltam. Saját konyhánkban is arra törekedtünk, hogy az étel ne csak finom, hanem egészséges is legyen.

Már a 70-es években elhagytuk az otthoni főzésnél, sütésnél a disznózsírt, napraforgó olajat használtunk.
Iránban például, ahol több mint 4 és fél évet éltünk, de számos alkalommal ott töltöttem akár több hetet is, még ha akartam sem tudtam volna disznó húst enni, vagy disznózsírral főzni. Gyakran nem is napraforgó olajat, hanem kukorica, vagy olíva olajat használtunk. Egyéb növényi olaj is volt használatban, repce, tökmag stb.
De különböző olajokban gazdag magvak is ott voltak az asztalon, mint a pistachia, keshudió, dió, mogyorók stb. Nem beszélve a rengeteg zöldségről, gyümölcsről. Rekeszszámra vettük a gyümölcsöket. Friss narancsból facsartuk mindennap az ivólevet.  A húsoknál pedig marha, baromfi, birka, halak, tengeri herkentyű szerepelt az étlapon.
Mégis ott volt az első infarktusom, mélyvénás trombózisom. (Majd röviddel hazatérésem után a tüdőembóliám. Egy éve megállapították, hogy egy agyi trombózist is sikerült átélnem.)

Itthon továbbra sem használtunk disznózsírt. Jó, időnként ettünk disznóhúst,  birkát csak nagyon ritkán, baromfit gyakran, de főleg én, sok halat. Az átlag magyar legfeljebb Karácsonykor eszik halászlét és rántott pontyot, én viszont hetente többször is fogyasztok halat, rákot, kagylót, ha másképp nem, konzerv formájában. De, mint ahogy a blogomból is kiderül, gyakran készítek folyami és tengeri halakból, tengeri herkentyűkből étkeket.

Ennek ellenére magas a koleszterinem, jóllehet évekig még az Omega-3 tablettákra is sok pénzt kiadtam. (Ma már nem, rájöttem, hogy felesleges pénzkidobás..)

Az évek folyamán egyre erősödött az a meggyőződésem, hogy a nyavalyák zöméért nem, vagy csak nagyon kis részben a helytelen táplálkozás a felelős, sokkal inkább a génjeink befolyásolják életünket, egészségünket. Anyám tüdőembóliában, apám infarktusban halt meg, anyai nagyanyámnak trombózisa volt. Sok vidéki ember ma is zsírral főz, szalonnát eszik, pálinkázik, megissza a maga borát is,  s semmi baja nincs. Családunk öreg barátja 89 évesen úgyszintén, s egészségesebb mint én, orvosnál szinte soha sem volt, nem fáj semmije. (Ami külön bosszantó, szemüveg nélkül olvas.) Életében soha nem sportolt, úszni sem tud.

A másik amire rájöttem, hogy a "táplálkozástudósok" össze-vissza beszélnek, egymásnak homlokegyenest ellenkező teóriákat  állítanak fel. Csak a példa kedvéért: gyermekkoromban a spenót sok gyerek rémeként egészségesnek volt kikiáltva, ma pedig az mondják, nem hogy nem egészséges, de rákkeltő. Vagy a tojás körüli vita már egyenesen nevetséges, sokan állítják, hogy növeli a koleszterinszintet, mások cáfolják.

De ellentmondanak egymásnak a különböző táplálkozási "tanácsadók" is, az általuk megalkotott piramisok még csak véletlenül sem hasonlítanak egymásra. Az egyik amerikai nagy öreg épp a saját teóriája miatt halt meg nem kielégítő táplálkozás miatt.

A propaganda mögött gyakran gazdasági érdekek húzódnak meg. A spenót népszerűsítését Popej alakjával, mely évekig ment rajzfilm formájában, egy amerikai spenótkonzervgyártó finanszírozta. De a bor, vagy sör egészségre való jótékony hatása mögött is a bor, vagy sör termelők állnak. Akárcsak a tej egészséges mivolta mögött, ezt is cáfolták már többen. Bár, többek között, allergiás vagyok a tejtermékekre.

A másik, ami bosszant a propagandában, hogy azt sulykolják belénk, hogy sportoljunk. Nos én fiatal koromban atletizáltam,  versenyszerűleg tornáztam, dzsudóztam. Később amatőrkét számos sportot űztem: asztali tenisz, sízés, tenisz, windsurfe, uszás. Reggelenként fél órát tornáztam, a hobby szobában több "kinzó" eszköz is van. Még egy éve is hetente háromszor, télen nyáron jártam az uszodába, s leúsztam a magam 2 0000 méterét. Az átlag ember életében nem sportolt, sőt lehet, hogy az iskolai tanulmányai alatt tornából felmentett volt, még sincs semmi baja. Nekem lumbágóm, s porckorongsérvem van.

A végső löketet azonban a mai nap adta meg, amitől aztán kibuktam,  s ezért is vetemedtem erre a bejegyzésre, amiért elnézést kérek mindenkitől, aki netán erre tévedt. Háziorvosomnál voltam bizonyos panaszok miatt, aki az alábbi röplapot nyomta a kezembe:

(Rákattintva kinagyítható, s így az apróbetű is olvasható!)

E szerint például a fehér kenyér egészséges (holott újabban a teljes kiőrlésű, vagyis a barna kenyér egészséges voltát hangsúlyozzák), a tengeri és folyami halak csak mérsékelten szerepelhetnek az étrendben, az olajos szardíniától pedig tartózkodni kell, az alkoholtartalmú italok fogyasztása nem ajánlott, (Bernard professzor, a szívsebész kifejezetten ajánlja a vörösbor fogyasztását),  a kávé és a tea mérsékelt élvezete megengedett.

Akkor ez most hogy is van?

Szóval, most sokalltam be. Úgy döntöttem, hogy ezután nem hallgatok a "szakértők"-re, azt eszem, iszom, ami jól esik. A vegetáriánus életmódra nem térek át, a finom sajtokról, húsokról,  halakról, az isteni nedűkről, kávéról, teáról nem mondok le. Ezek végül is hozzátartoznak az élet örömeihez, e nélkül semmit sem ér az egész. Akkor már az ember elmehet fakírnak, remetének, de így  mi értelme van az életnek? A túlvilágban, reinkarnációban, s egyéb badarságban én nem hiszek. Ebben a földi életemben szeretném az életet, s a kulináris élvezeteket élvezni az önsanyargatás helyett.

Lehet, hogy nem kellett volna a vétlen olvasót a gondolataimmal, nyavalygásaimmal terhelni, de kikívánkozott belőlem. Elnézést. Legközelebb igyekszem inkább receptekkel szórakoztatni, elbűvölni kedves látogatóimat.




10 megjegyzés:

  1. Nekem rendkívül tetszett ez az írás! Máskor se fogd vissza magad! :) Én a magam részéről az arany középút híve vagyok, illetve ahhoz tartom magam, hogy mindent mértékkel. Kivéve persze, ha már diétázni kell. :)

    VálaszTörlés
  2. Élvezettel olvastam! Annyi ál és valódi szent blogger után egy ember:)!

    VálaszTörlés
  3. Nekem is nagyon tetszett az írásod. Az ember már tényleg nem tud elmenni rajta, hogy mi az ami "egészséges". Mert már majdnem mindenről állították, hogy egészséges, aztán meg az ellenkezőjét is. A sportolással kapcsolatban meg csak annyit: hány fiatal, elvileg életerős ember halálhírét lehet hallani. Akik egészségesen táplálkoznak, rendszeresen sportolnak, aztán szinte egyik pillanatról a másikra bekövetkezik a tragédia. És az ember csak áll, és nem érti, hogy lehet ez?
    Valószínűleg igazad van abban, hogy leginkább az számít az ember egészségét illetően is, hogy milyen génállományt kapott az őseitől.
    Jól teszed, ha ezután is élvezed az életet, a finom ízeket, jó borokat, és minden mást ami jól esik!!

    VálaszTörlés
  4. Tökéletes a meglátásod, nem szabad felülni a sok hülye reklámnak, azt kell enni amit szeretsz, amit megkívánsz, elsősorban az itteni Mo-i zöldségeket, gyümölcsöket, húsokat, baromfikat, amikor azoknak a szezonja van, persze az életkornak megfelelően mértékkel, mozogni is csak annyit, amennyi jól esik és kényelmes, és sokat pihenni, olyasmivel foglalkozni ami érdekel és szórakoztat. Szerintem ez a titka a kiegyensúlyozott életnek, a génekkel sajna úgy sem tudunk vitába szállni, azok majd az életünk végét úgyis megszabják:-))))

    VálaszTörlés
  5. Nekem is tetszett az iras, marcsak azert is, mert jol esik, hogy nemcsak nekunk telt be a hociponk az effele reklamokkal, reklamlapokkal. Annyit meg hozza tennek, hogy szerintem gondolkodasmodunk, stresszfaktorunknak is nagyon nagy koze van az egeszsegunk megorzeseben. Jo egeszseget kivanok mindenkinek.

    VálaszTörlés
  6. Szerintem nagyon jól tetted, hogy leírtad. Főleg magadnak tettél jót vele, de másoknak is.
    Itt-ott én is elejtettem az utóbbi években egy-két megjegyzést, és ha rájuk bukkansz véletlenül, láthatod, hogy azokba is ugyanazt írtam: ARANY KÖZÉPÚT!!! Ez a legfontosabb. Ha éppen a zsíros kenyeret, a töpörtyűt vagy az abált szalonnát kívánja meg valaki, hát egyen belőle! Gondolom, úgysem azon él! Különben meg úgyis sokkal fontosabb, hogy a modern kor "menőségit" vonjuk meg magunktól, mint a mesterséges ételízesítők és ízfokozók, a szénsavas üdítőitalok, a felvágottak és hasonlók. De persze, az sem megkövezendő, ha valaki néhanapján éppen ezeket kívánja meg.
    Úgyhogy, jól mondod: élj, ahogy jólesik, egyél, igyál, ami jólesik!:)

    VálaszTörlés
  7. Érdekes gondolatsor, főleg mert tényleg még a csapból is az folyik, hogy éppen mi számít egészségesnek. Csak valóban túl sok az ellentmondás benne. Én pl. allergiás vagyok a parlagfűre és olvastam, hogy nem lenne szabad görögdinnyét és tejtermékeket ennem/ innom, mert keresztallergiát válthatnak ki. Bosszantó és túl nagy lemondás is lenne. Szedem az allergia gyógyszert és mérsékelten eszem azt amit éppen megkívánok és nem érdekel ki szerint mi egészséges!

    VálaszTörlés
  8. Szerintem is nagyon jó az irás, és a gondolatok amit feszegetsz és ki is mondod. Ha felteszed a kérdést magadnak: mi a legjobb neked, hát az, amit a szervezeted megkiván. Az ritkábban csap be mint egy jól hangzó reklám. Pannának is igaza van, én is allergiás vagyok, de minden fűre, gazra stb. nem ehetnék sem görög-sem sárgadinnyét, sőt őszit sem, de ezek mind a legkedvesebb gyümölcseim.Ha megfosztom magam ezektől, akkor mi marad. Jól teszed, kedves Endre, hogy saját magadra hallgatsz és figyelsz. Ahogy olvaslak, tökéletesen tudod, hogy mit csinálsz:):):)

    VálaszTörlés
  9. Nagyon tetszik az írásod, 100%-ban egyetértek mindenben amit leírtál. Óriási ellentmondások vannak, ezért én már nem is olvasok olyat, hogy ez vagy az miért jó vagy nem jó. A szezonális étkezés, és a hazánkban termő alapanyagok híve vagyok és annak, hogy mindent együnk, de mértékkel, mert a szervezetnek szüksége van rá.
    Egyél mindent amit megkívánsz, mert az soha nem árt meg csak az, ha valami buta egészségmánia rabjává válnál - a genetika dönt el mindent.

    VálaszTörlés