HOBBYCHEF, Gastroblog, Gasztroblog, Gastroblogger, Gasztroblogger, Gastronomia, Gasztronómia, Kulinaria, Kulinária, recepies, recept

2012. október 6., szombat

Tom Yum Goong/Csípős garnéla leves

Tom Yum Goong/Csípős garnéla leves


Egy kedvelt thai leves. Annyira autentikus, amennyire nálunk a hozzávalók beszerezhetőek. Engem mindenesetre emlékeztetett a Bangkokban fogyasztottra.

Hozzávalók :

  • 8 db garnéla rák (közepes nagyságú)   
  • 1/2 póréhagyma
  • 1 szál újhagyma zöldjével 
  • 1 db vöröshagyma
  • 2 gerezd fokhagyma
  • 1 db sárgarépa
  • 2 zeller szár
  • 1 szál ázsiai citromfű
  • 1 db csípős hegyes paprika
  • 2 db lukullus paradicsom
  • 2 db chili paprika 
  • 10 dkg laskagomba
  • 1 kis darab gyömbér
  • kínai hosszú tészta
  • szója szósz
  • chili szósz
  • fehérbor (elhagyható)
  • 1 tk barnacukor
  • citrom
  • lime
  • 1 db szárnyas leves kocka
  • őrölt fekete bors
  • Nam Prik Kaeng Kari (sárga Thai curry)
  • Kurkuma
  • Koriander por
  • Gyömbér por
  • Himalaya kristálysó-chili fűszerkeverék
  • mustármag
  • koriander levél

Elkészítés:

A fokhagymát, gyömbért darabolom, a hagymát, póréhagymát, chili paprikátkarikára vágom. A zellerszárat, hegyes paprikát, répát, citromfüvet hosszú csíkokra, a laskagombát, koriander levelet nagyobb darabokra vágom, a paradicsomot hosszában nyolcadolom.

A zöldségeket (a gomba és paradicsom kivételével) beleteszem egy lábasba, feleresztem vízzel, fűszerezem, reszelek rá citrom és lime héjat, facsarok bele citromlevet, s elkezdem főzni. Amikor már félpuha, hozzáadom a gombát és a paradicsomot is. Majd öntök bele fehérbort, s beleteszem a tésztát, végül belerakom a garnélákat.

Tálaláskor merek a levesből egy tányérba, díszítem koriander levéllel.




6 megjegyzés:

  1. Ez szebb, mint kint!:)Jöttem nézni a csípőseket!

    VálaszTörlés
  2. Fehérbor, leveskocka, zellerlevél, magyar hegyespaprika stb. Ezt nem gondolja komolyan??????

    VálaszTörlés
  3. A szárgyas leveskockát azért használtam, mert egyszemélyes konyhámhoz nem szándékoztam még külön tyúkhúslevest is főzni. Nem zellerlevél van a levesben, hanem korianderlevél. Nem magyar hegyespaprika van benne, hanem chili paprika.
    Én voltam Kínában, Koreában, Thaiföldön, Indiában, Indonéziában, mindegyik országban használnak rizsből, de szőlőből készült bort is. Japánban sajnos nem voltam csak tranzitban, de számos országban ettem japán étteremben. A japán konyha előszeretettel készít számos ételt szake-vel.

    VálaszTörlés
  4. Ez biztos nagyon finom lehet! Kérek belőle:)

    VálaszTörlés
  5. Köszönöm válaszát. Némi kiegészítés az előző hozzászólásomhoz.
    A Tom Yum goong thai leves. Egész ázsiában előfordulnak átfedések a "hús"levesek között. De ne keverjük össze az indiai, thai, japán és egyéb konyhákat. Mindegyik nagyon jó a maga nemében, de ez thai leves.
    Nincs benne sem szake féleség, fehérbor meg pláne. Valamint sárgarépa sincs benne.
    Van benne viszont galanga, tamarind paszta, friss chili és chili paszta, halszósz. A zellert elnéztem zeller szárat írt, ami szerintem szintén nem bele való. A hegyes paprikánál tényleg nincs megemlítve, hogy magyar, de mire gondolhattam volna, mikor külön említi a chilit?
    Mégegy észrevétel: többször sikerült megfordulnom Thaiföld számos részén, de nem emlékszem, hogy bárhol tésztával tálalták volna.
    Üdvözlettel

    VálaszTörlés
  6. A Tom Yum Goon laoszi és thai leves, magam is ettem Bangkokban, méghozzá tésztával, azért bátorkodtam beletenni. Mellesleg kedvelt Malysiaban, Singapoorban és Indonéziában is. Utóbbiban is ettem Bali szigetén tésztával és répával. Halszószt tesznek bele, de nem mindig. Szake tényleg nincs benne, mivel az japán rizspálinka. A szakét csupán azért említettem meg, mível az ázsiai konyhák is használnak alkoholt az ételeiknél.
    A galanga magyarul gyömbér, s az van a levesemben natur és por formájában is. Friss chili is szerepel a receptemben.
    Tamarind paszta nem hiszem, hogy idehaza beszerezhető. Egyébként egyetlen receptben sem találtam (kritikus megjegyzésedet követően több receptet is megnéztem, egyik sem említi, még a ThaiTable.com sem.) Szokás viszont beletenni citromlevelet, sajnos azt sem találtam. Sorry.
    Az ázsiai konyhákban igen erős az enymásra való hatás, s nem kevés az európai hódítok befolyása is a volt gyarmatokon. Én tehát nem keverem össze ezeket a konyhákat, keverik ők saját maguk. Iránban, ahol több mint egy tucatszor megfordultam, s négy és fél évet éltem, szintén fellelhetők a különböző hatások. Noch dazu, a sah idejében (de már az ókorban is) még alkoholt is használtak a konyhákban. (Titokban, othon még ma is, számos családnál, üzleti partnernél, nem csak örményeknél és zsidóknál, de muszlimoknál is megfordultam ottlétem alatt, így tapasztalhattam.)

    Abban egyébként, azt hiszem, egyetérthetünk, hogy a nálunk exotikusnak számító ételekhez elég nehéz, ha sokszor nem lehetetlen az autentikus, igazi hozzávalókat beszerezni, mivel azok nálunk nem fellelhetőek. Még a nálam sokkal nagyobb, híresebb sztárséfek is gyakran kényszerülnek arra, hogy egyes alkotókat helyettesítsenek. (Miután gyakran nézek főzöműsorokat, ezt nem egyszer láttam.)

    Egyébként szerintem inkább a saját blogok fejlesztésére kellene az energiádat fordítani, s nem mások kritizálására. A gasztroblogba három év alatt nem sok bejegyzés került, a másik blognál az első és máig egyetlen bejegyzés, miszerint a blog fejlesztés alatt van, rövidesen kezdünk, még 2010 júniusából való! Azóta nem sikerült elkezdeni. Sok sikert a saját blogok írásához! Mellesleg azt kell mondanom, hogy igényes a gasztroblogod, be is iratkoztam, kár hogy nem forditasz rá több időt.
    P.S. Miután nagy valószínűséggel én vagyok az idősebb, már sajna alaposan bennejárok a 70. életévemben, bátorkodtam letegezni téged. Egyébként is a gasztroblogereknél korra és nemre való tekintet nélkül a tegeződés a szokásos.
    All the best! Do'nt worry, be happy!

    VálaszTörlés