HOBBYCHEF, Gastroblog, Gasztroblog, Gastroblogger, Gasztroblogger, Gastronomia, Gasztronómia, Kulinaria, Kulinária, recepies, recept

2012. október 7., vasárnap

A világ legizgalmasabb sófajtái

A világ legizgalmasabb sófajtái

A kedvelttől az exotikusig

Egy érdekes cikket olvastam az EatSmarter.de oldalán a fenti címmel. Remélem nem veszik zokon, s nem perelnek be, ha ezt ismertetem veletek. (Végtére is ezzel a bejegyzésemmel népszerűsítem őket, s nem csak megadtam, hogy minek alapján írtam a bejegyzést - ami lényegében fordítás - de a bejegyzés alján a forrásnál be is linkeletem az eredeti cikket.) Gondolom sokakat érdekel ez a téma, nekem is sok újdonságot tartalmazott.

A különböző sófajták az olajok, ecetek és mustárok mellett most divatosak. Ezért elég ok van rá, hogy megismerkedjünk készítésükkel és finomításukkal.

A só függetlenül létrejöttének módjától csaknem mindig legalább 97 százalékban nátriumklodidból (NaCl) áll. Ezentúl ásványi anyagok képesek  befolyásolni a só aromáját, vagy a gyártók tudják a sót fűszerekkel, mint levendula, vagy természetes anyagokkal, mint aktív szén befolyásolni.
Az alábbiakban néhány sófajta kerül ismertetésre.

Fleur de Sel  Bretagne-ból

Fleur de Sel

Akkor is, ha a Fleur de Sel-t (sóvirág) Portugáliában és a francia Camargue-ben gyártják, Bretagne tekinthető a Fleur de Sel központjának. A Fleur de Sel egy természetes termék, ezért a tiszta vízminőség a termelésen különösen fontos.A Fleur de Sel-t természetes dunsztolás révén a víz felületén nyerik, ahol ott sóvirágot képez, amit a sókertészek kézi munkával szüretelnek le.

A különleges gourmetsó különböző nagyságú kristályokká áll össze, amelyek egy egyenetlen struktúrát mutatnak és egy különösen erőteljes konzisztenciát kapnak. Enyhén sós ízük van és nedvesebbek a szokásos konyhasónál. A különösen finom aromáját ez a sófajta a kálcium és magnézium révén kapja.

Fekete Hawaii-só

Schwarzes Hawaii-Salz

 Az aktív szén kölcsönzi a fekete színt a Fekete Hawaii tengerisónak és a gyengén mogyorós ízt. A Fekete Hawaii só Láva-sóként is ismert és meghódított már számos gourmet-konyhát. A fekete sót a Molokai Hawaii szigetén gyártják. A sót a szűrt tengeri vízből nyerik, melyet aktív szénnel nemesítenek. Ez a sófajta jól passzol a tenger gyümölcseihez, grillezett húsokhoz, vagy kis mennyiségben gyümölcssalátákhoz.

 

Bambuszsó - Buddhista szerzetesek gyógysója

Bambussalz

Buddhista szerzetesek voltak az elsők, akik a bambuszsót, melynek gyógyító hatást tulajdonítottak,   előállították. A bambuszsó gyártásánál a négy elemre: tűz, víz, föld és levegő, hagyatkoznak. A tengeri sót bambuszcsőbe töltik, melyet agyagba burkolnak Ezeket egy erdeifenyővel befűtött kemencében egymásután kilencszer 100 C fok felé hevítik. A magas hőmérséklet eredményezi a magas tisztasági fokot és a só különleges színét: a só ibolya színben csillog. Japánban és Koreában még ma is nagyra becsülik gyógyító hatása miatt. Németországban egyre kedveltebbé válik gyógyító hatása miatt, s mint asztali só is. A bambuszsó különösen jó salátákhoz és sült zöldségekhez.

 

Himalaya-só – Becsapás, vagy  gourmet-só?

Himalaya-Salz

A lazacszínű csillámló Himalaya-só, mint sok más só, az őstengerek párolgása révén keletkezett, s ma Pakisztán bányáiból  importálják. Rendszerint természetes állapotában hagyják, s egy sómalomban megőrlik. Egy különösen értékes hatása a sónak az emberi szervezetre - mintahogy azt gyakran állítják - nincs. A Himalaya-só, mint egy normál konyhasó, minimum 97 %-ban nátriumkloridból áll, s nem mutat fel semmilyen további figyelemreméltó ásványi anyagokat.

Füstölt só - a perfekt só húsokhoz

Hickory-Rauchsalz 

A füstölt só egy fával füstölt tengeri só. Ehhez régiónként különböző fafajtákat, a leggyakrabban bükkfát, hikorit, vagy Wachholderfát használnak.A füstölt sót a wikigek találták fel, miáltal a legismertebb füstölt só ma a dán füstölt só. A gyengén füstös és sonkához hasonló aromája révén ez a só tökéletes a vörös húsokhoz, ezért Amerikában szívesen használják Barbecue-hoz. Európában a füstölt só még kevésbé ismert, de egyre inkább kedveltté válik. De nem csak a hús profitál ennek a sónak a füstös aromájából, de a vegetáriánus és vega termékek és fűszerezhetőek vele.

 

Kék só  Perzsiából

Persisches Blausalz

A perzsa kék só is fehér sókristályokból áll, melyhez  részben kék színezetet adnak.
A sót az iráni sóbányákból nyerik, kék tonúsát sylvin nevű ásványtól kapja. A kék só csak 85 %-ban áll nátriumkloridból, 13 %-ban magas kálium tartalma van, ami a sónak igen intenzív sós aromát kölcsönöz. A sók között a perzse kéksó ritkaságnak számít, többnyire asztali fűszerként használatos.Száraz állaga miatt ez a sófajta tökéletesen alkalmas a sómalmokhoz. A perzsa kék só a legjobban tengeri gyümölcsök és saláták fűszerezéséhez használható.

Forrás: EatSmarter Newsletter

P.S. Egy kedves blogtárs. Szeretetrehangoltan írt egy megjegyzést egy másik sófajtáról a Maldon-só-ról. Erről, bavallom férfiassan még nem hallottam, de nagyon érdekes. Javaslom, nézzétek meg ezt is.

8 megjegyzés:

  1. Nagyon szeretem az ilyen jellegű összefoglalókat...nagyon érdekes lett ez is, szívesen olvastam és újakat tanultam. Köszönöm!

    VálaszTörlés
  2. Nagyon örültem a bejegyzésednek, engem is érdekelnek a sók, finomak, gyönyörűek.
    Leginkább a bambusz só lepett meg, ez eddig elkerülte e figyelmem.
    Ha megengeded, köszönetül én is mutatok Neked, a Maldon sót amit bizonyára jól ismersz, de készítettem néhány saját fotót, Remélem örömet okozok én is vele. Ha zavaró, hogy belinkeltem, nyugodtam töröld:) http://szeretetrehangoltan.blogspot.hu/2012/04/maldon-so.html

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Egyáltalán nem zavaró, sőt örülök a megjegyzésednek, s köszönöm.
      Engedelmeddel egy linket ki is teszek a bejegyzésemnél, hogy a bejegyzésedet mások is olvashassák.

      Törlés
  3. Nagyon kedves Vagy, köszönöm. Mond tetszik? Ölellek,

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az, hogy tetszik, az nem kifejezés. A kristályok, s a róla készült fotók, egyszerűen fantasztikus. Millió puszi!

      Törlés
  4. Engem is ebben az évben kapott el a nagy érdeklődés a sók iránt, ezért érdekes volt elolvasni az összefoglalót!

    VálaszTörlés
  5. Most jártunk az olasz tengerparton, ott a cerviai "sale dolce" nagyon híres.

    VálaszTörlés