HOBBYCHEF, Gastroblog, Gasztroblog, Gastroblogger, Gasztroblogger, Gastronomia, Gasztronómia, Kulinaria, Kulinária, recepies, recept

2013. április 25., csütörtök

Egyél halat, a legjobb falat

Egyél halat, a legjobb falat

Az én korosztályom még bizton emlékszik az '50-es, "60-as évek szlogenjére: Egyél halat, a legjobb falat!


És bár a KÖZÉRT már rég megszűnt, s különböző utódcégek vannak helyettük, még ma is azt mondják sokan, hogy leszaladnak a KÖZÉRT-be
Nos. A téma igazándiból most nem a KÖZÉRT,  hanem a hal. A statisztikák szerint mi magyarok elképesztően kevés halat eszünk. A halfogyasztásunk zöme Karácsonyra esik. Akkor is többnyire halászlé, vagy rántott ponty kerül az asztalra.

Az év többi részében elvétve fordul elő halfogyasztás..Legfeljebb a Balatonon a halsütödődékben a hekk landol a fogyasztók tálcáján, akiknek a zöme (lsd korábbi bejegyzésem:A hekk mint magyar hal) meg van győződve arról, hogy a hekk magyar hal, a Balatonban úszkál. A keszegről, kárászról lassan már el is feledkeztünk. Holott ezek a halak sokkal finomabbak. Igaz, szálkások, de ha jól át vannak sütve, pl. paprikás lisztbe forgatva, s bő olajban kisütve, problémamentesen fogyaszthatók, még a szálkák is elropogtathatóak.

Sokan azt mondják, hogy mi nem vagyunk tengerparti ország, nincsenek tengeri halaink. Ezért nem fogyasztunk halakat. Ez igaz. De vannak csodálatos édesvizű halaink, csak hogy a nemesebbeket említsem: fogass, süllő, harcsa. De ott van a busa, az angolna, a már említett pontyon, kárászon, keszegen kívül. a balin, a compo., a csuka, az afrikai harcsa,a  törpeharcsa, a kárász,a  kecsege, a tokhalak, a márna,, a pisztráng,  a sügér, stb.

Ma voltam a szokásos bevásárló körutamon a multinál, ahogy egy előző bejegyzésemben írtam, akcióztak keszeget és kárászt 599 Ft/kg áron, élő pontyot 999 Ft( kg áron és pontyszeletet 1399 Ft/g áron. Sokáig nézelődtem. rajtam kívűl senki nem volt kíváncsi az igen szép tengeri és édesvizű halajánlatra. (Igaz voltak igen borsos áron, de csodálatos garnéla rákok is a kínálatban, a legnagyobbakért 8.000 Ft-ot is elkértek.).

Azt már az előző bejegyzésben kifejtettem, hogy a halakban lévő Omega-3 milyen hatással van az egészségünkre, s hogy a halfogyasztó népek miért élnek akár évekkel tovább, mint mi magyarok.

Nos, ez egy vörösszárnyú keszeg, a Hej halászok, halászok, mit fogott a hálótok, nem fogott az egyebet, csak egy vörösszárnyú keszeget alanya.

Én szívesen látnám a tányéromon. Legközelebb biztosan megveszem, a feleségem pedig fintoroghat kedvére, hogy büdös van!

2 megjegyzés:

  1. Az idén még nem fogott az én nagy Ho-hóm sem halat, pedig már úgy hiányzik. Ezért maradt a pangasius, amitől sokan félnek, de mi szeretjük. Talán a hét végén, vagy a jövő héten, ha levonul az árvíz a Tiszán lesz valami finomság a horgon. Jó lenne egy csuka fokhagymásan megsütve, balin halfasírtnak, vagy halgombócnak, busa szalonnával-hagymával tűzdelve, haltepertő pontyból, egy finom bakonyi harcsafilé, vagy egy jó vegyes halászlé. De nem mondanék nemet egy tepsi ropogósra sült keszegre, vagy egy finom egészben sült süllőre sem :). Álom-álom :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Gyerekkoromban én is pecáztam, még engedélyem is volt. Lehet, hogy megint el kellene kezdeni? Nos, én biztos nem ereszteném vissza a zsákmányt, mint némely filmben látni. Lefilmezik, aztán visszateszik a vízbe a halat. Tartsatok barbárnak, de én bizony megsütném, s megenném.

      Törlés