HOBBYCHEF, Gastroblog, Gasztroblog, Gastroblogger, Gasztroblogger, Gastronomia, Gasztronómia, Kulinaria, Kulinária, recepies, recept

2015. február 22., vasárnap

Fehérboros erdélyi csorba csirkemájas húsgombóccal

Fehérboros erdélyi csorba csirkemájas húsgombóccal


Nemrég egy kedves blogtárs - Jánossy Aliz - írt egy blogbejegyzést a csorbáról. Bár apám Erdélyben született, jómagam csak átutazóban voltam Erdélyben, amikor a bolgár tengerpartra mentünk nyaralni, így nem nagyon ismerem az erdélyi konyhát. Ez a bejegyzés azonban felkeltette az érdeklődésemet. Köztudott rólam, hogy előszeretettel használok bort az ételekben. Érdeklődtem, de nem találtam ilyen receptet. Még egy csavart vittem az ételbe, csirkemájat is tettem a húsgombócba. Az erdélyi változatot választottam, s savanyított káposztával és citromlével  készült az étel. No, és rengeteg zöldséggel és zöldfűszerrel. Miután nem tudtam friss lestyánt sehol sem beszerezni, a szárított változatot használtam. De tettem bele kaprot és petrezselyemzöldet is. Fantasztikus élmény volt. Remélem ízleni fog nektek is, ha kipróbáljátok. Annyira tartalmas, hogy akár egytálnak is megteszi.

Hozzávalók:


A leveshez:
  • 70 dkg marha húsos csont
  • 1 fej vöröshagyma
  • 1 szál újhagyma zöldjével
  • 0,5 csokor medvehagyma 
  • 6 szál snidling
  • 1 db nagyobb répa
  • 1 db petrezselyem-
    gyökér
  • 1 db kicsi zeller-
    gyökér levelestül
  • 1 db karalábé levelestül
  • 5 db kelbimbó
  • 6 db kelkáposzta levél
  • 5 db csiperkegomba
  • 0,5 csokor petrezselyem
  • 1 db paprika
  • 1 db csípős hegyes zöld paprika
  • 2 db chili
  • 1 db paradicsom
  • 1 csokor kapor
  • egész fekete bors
  • őrölt fekete bors
  • őrölt csípős paprika
  • szárított lestyán
  • 15 dkg savanyított káposzta
  • 1 dl káposzta lé
  • 0,5 citrom
  • 1 dl fehérbor 
A gombóchoz:
  • 10 dkg csirkemáj 
  • 1 bögrényi főtt hús
  • 1 púpozott evőkanál rizs
  • 2 db tojás
  • 1 szál újhagyma zöldjével
  • 1 gerezd fokhagyma
  • 0,5 csokor petrezselyem
  • 1 evőkanál liszt
  • őrölt fekete bors
  • őrölt csípős paprika

Elkészítés:


A húsos csontot bő 1 liter vízben felteszem főni. Sózom, borsozom. Közben megpucolom, s felvágom a zöldségeket. A csontokat kb. 90 percig gyöngyözően főzöm. A habot eltávolítom. (Bár szerintem, pont a habban van a húslé ereje.) A csontokat kiveszem, a húst lefarigcsálom róla, aprítom, egy keverő tálba teszem. A csontokat eldobom.  Majd beleteszem a zöldségeket, a káposztát a levesbe,  fűszerezem, tovább főzöm.

Közben elkészítettem a gombócokat a főtt húsból, a csirkemájból,  az újhagymából, petrezselyemből,  a rizsből, a tojásból, s a lisztből,  a leves tetejére teszem.

Amikor már puhák a zöldségek, s a gombócok is megfőttek, hozzáadom  a káposzta levet, a bort,  facsarok bele citromot, s szórok rá még lestyánt.

Lehet tálalni. Aki akar,  kanalazhat rá még  tejfölt.





2 megjegyzés:

  1. Tényleg nagyon guszta lett:-))) Ami a hab leszedést illeti, szerintem is úgy van, ahogy írod, én is többször variáltam, hol leszedtem hol nem, mára arra jutottam, hogy teljesen felesleges leszedni, bármilyen húsleves esetén, ugyanis, ha forrás után visszaveszed takarékra és szépen gyöngyözteted a hab mindenképpen eltűnik, elfőződik, a felesleg fölrakodik a fazék peremére/szélére, a leves akkor is kristálytiszta és áttetsző lesz, tehát teljesen felesleges leszedni a habot, hagyni kell úgy fődögélni és így minden íz benne marad..:-))))Nos jó ideje egyáltalán nem szedem le egyik fajta húslevesléről sem és csodás leveseket eszünk, szemre, ízre, állagra:-))))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Egy véleményen vagyunk. Örülök, hogy tetszik a csorba.

      Törlés