HOBBYCHEF, Gastroblog, Gasztroblog, Gastroblogger, Gasztroblogger, Gastronomia, Gasztronómia, Kulinaria, Kulinária, recepies, recept

2012. november 9., péntek

Sült gesztenye otthon sütve

Sült gesztenye otthon sütve

A lányom hozott egy kis zacskonyi gesztenyét, nem túl nagyokat. Gondoltam megsütöm őket. Gyermekkoromban utcai árusoknál, akik a járda szélén vashordókon sütötték a gesztenyéket,  lehetett kapni 3 db-t  néhány fillérért. Akkoriban a legkisebb érme a 2 filléres volt, közepén egy lyukkal. Volt még 5, 10, 20 és 50 filléres. Ezeknek akkor még volt értékük, hiszen 40 fillér volt egy zsemle, vagy egy doboz gyufa,  2 Ft volt egy kiló lókolbász (ez akkor a legolcsóbb húsárú volt), vagy tepertő, s 2,70 Ft volt 1 kg párizsi, 3 Ft egy liter tej, vagy egy kg kenyér.

 Ma a gesztenye drágább, mint a hús. 1200 Ft/kg-tól megy felfelé.

Utcai gesztenyeárus nénike 1947-ből
Hozzávalók :
  • 38 db nyers gesztenye
Elkészítés:

A gesztenyéket beáztattam egy éjszakára vízbe. Másnap egy késsel X-alakban bevágtam a héját, s hagytam továbbra is ázni, hogy megszívja magát. Kint volt egy tányérban a teraszon, s mivel esett az eső, kapott vizet bőven.

Betettem egy alufóliával bélelt serpenyőbe, a sarkait visszahajtottam, s 200 C fokra (hőlégkeverés) előmelegített sütőben 20 percig sütöttem, időnként ránéztem, s megráztam a serpenyőt. A fóliát szétnyitottam, spricceltem rá egy kis vizet, s tovább sütöttem. Amikor szétnyílt, kivettem, hagytam hűlni, hogy meg tudjam pucolni. Közben eszegettem.




P.S. Ez a leírásom szerepel a Hírkereső Gasztro Top-jában.


2 megjegyzés:

  1. Szeretjük a gesztenyét, különösen gesztenyepüre változatban. Gyerekkoromban én is sok gesztenyeárust láttam és vásároltunk nála. De amikor édesapám a pomázi Állami Gazdaság igazgatója volt, az akkori házunk kertjében volt saját szelidgesztenyefa is, és akkor csak leszedtük és az Anyukám megsütötte. Szép idők voltak, ma már nem látni az utcán árusokat vagy én nem járok arra.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Finom is a gesztenyepüré. Anyai nagyaoám - aki cukrász volt - isteni gesztenyepüréket készített. Gyerekként nagyon élveztem.

      Szerintem ma már nincsenek gesztenye árusok Budapesten, legalább is nem olyan mennyiségben, mint gyermekkoromban, amikor minden utcasarkon volt legalább egy. Amit azért nem értek, mert Európában ez még ma is működik, én magam is láttam Bécsben gesztenyét sütő utcai árusokat. De Olaszországtól Isztambulig mindenhol vannak gesztenye árusok, de még Észak-Amerikában és Ázsiában is.

      Törlés